بانوی عکاس دفاع مقدس درگذشت/او همسر رهبر دستمال سرخ ها بود

مریم کاظم زاده اولین عکاس زن جنگ بود که مهر سال ۵۹ به مناطق جنگی رفت و خاطرات بسیاری از حضور رزمندگان و فرماندهان در مناطق جنگی ثبت کرد

حضور مریم کاظم زاده در کردستان و همراهی با شهید مصطفی چمران به دلیل زوجیت با شهید اصغر وصالی، عکس های زیادی از آن دوران به یادگار گذاشته است که بخشی از آنها در کتاب « عکاسان جنگ » توسط بنیاد روایت فتح به چاپ رسیده است.

 

مریم کاظم زاده در ۶۵ سالگی درگذشت.

 

علی‌اصغر وصالی طهرانی‌فرد(اصغر وصالی) در سال ۱۳۲۹ در منطقه دولاب تهران به‌دنیا آمد که به دلیل تقارن میلادش با ماه محرم نامش را علی‌اصغر گذاشتند. وی در سال‌های جوانی توانست با مشقت فراوان از ایران خارج شده و دوره‌های چریکی را در میان مبارزان فلسطینی طی کند. سپس به ایران آمد و زندگی مخفی خود را شروع کرد اما سرانجام توسط عوامل رژیم طاغوت بازداشت شد.

وصالی طهرانی‌فرد در ابتدا به اعدام و بعد با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد ولی بعدها حکم تغییر کرد و دوازده سال زندان برایش بریدند. در اواخر سال ۵۶ هم بعد از پنج سال و نیم حبس، از زندان آزاد شد.

با پیروزی انقلاب، علی‌اصغر انتظامات زندان قصر را تشکیل داد و در سال ۵۹ وارد تشکیلات نوپای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و از بنیانگذاران اصلی بخش اطلاعات سپاه گردید و مدتی نیز فرماندهی بخش اطلاعات خارجی را برعهده گرفت.

روحیه علی‌اصغر به هیچ وجه با امور اداری و ستادی سازگار نبود و به همین دلیل مسئولیت خود را در ستاد کل سپاه رها کرده و به جبهه غرب شتافت تا به نبرد رودررو با ضدانقلاب و متجاوزین بعثی بپردازد.

 

صبا

روح ایشان و همسر غیورشان شاد

ارسال شده در : 4 خرداد 1401 ساعت 23:18


ارسال نظرات

;