اینستاگرام این بار علیه طالب‌زاده

اقدام اینستاگرام در حذف اکانت و پست کاربران ایرانی در فضای مجازی پیش از این نیز و طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده است به طوری که سال گذشته این شبکه اجتماعی، جلوگیری از انتشار پست‌های مرتبط با شهادت سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه را در دستور کار خود قرار داد.

 نادر طالب‌زاده روز نهم اردیبهشت ماه بر اثر نارسایی قلبی دار فانی را وداع گفت. از طالب زاده به عنوان یک مرد انقلابی تمام عیار و سردار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یاد می‌شود. او سال‌ها به مستندسازی مشغول بود و در حوزه سینما علاوه بر کارگردانی، جشنواره‌های مختلفی را برگزار کرد. از مهم‌ترین جشنواره‌های جریان سازی که او طی این سال‌ها دبیری‌اش را بر عهده داشت می‌توان به جشنواره فیلم «عمار» اشاره کرد.

پس از درگذشت این هنرمند فرهیخته، حامیان و دوستداران او در اینستاگرام طی دو روز اخیر به درگذشت او واکنش نشان دادند و در پیام‌های متعددی به خصایص اخلاقی و سال‌ها مجاهدت او در عرصه فرهنگی و انقلابی اشاره داشتند اما شبکه اجتماعی اینستاگرام بار دیگر در اقدامی غرض‌ورزانه برخی از پست‌های کاربران با هشتگ نادر طالب زاده را حذف کرد که این اقدام خلاف آزادی بیان با اعتراض و واکنش کاربران همراه شده است.

نادر طالب زاده در طول فعالیت فرهنگی خود سعی داشت، صدای جبهه جهانی مستضعفان را به گوش مردم جهان برساند و فعالیت‌هایی را در راستای مبارزه با استکبار جهانی انجام داد که همین مسئله او را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داده بود به نظر می‌رسد سانسور او از سوی اینستاگرام و حذف و مسدود سازی پست‌های مرتبط با او به همین علت باشد.

یکی از کاربران در همین رابطه نوشته است؛ اینستاگرام ۵ هزار پست با هشتگ نادر طالب زاده را حذف کرد! اپلیکیشن اینستاگرام در ادامه سیاست‌های ضد ایرانی خود، پست‌های کاربران با هشتگ نادر طالب زاده را از دسترس خارج کرد! دموکراسی و آزادی بیان واقعاً در فرهنگ غرب بیدار می‌کند، البته در راستای هدف سیاسی خودشون!

کاربر دیگری گفته است؛ باز هم فضای مجازی ول و نمایش دیکتاتوری رسانه‌ای آمریکایی‌ها در اینستاگرام، حذف پست‌های مرتبط با نادر طالب زاده بار دیگر نشان داد آمریکایی‌ها و پادوهای داخلی شان دنبال بایکوت، سانسور و سرکوب آزادی بیان به نفع خودشان در ایران هستند. به این استعمار پلتفرمی و تحقیر کشور پایان دهید.

استعمار پلتفرمی اینستاگرام این بار علیه مرحوم «نادر طالب زاده»

استعمار پلتفرمی اینستاگرام این بار علیه مرحوم «نادر طالب زاده»

اقدام اینستاگرام در حذف اکانت و پست کاربران ایرانی در فضای مجازی پیش از این نیز و طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده است به طوری که سال گذشته این شبکه اجتماعی، جلوگیری از انتشار پست‌های مرتبط با شهادت سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه را در دستور کار خود قرار داد.

استعمار پلتفرمی اینستاگرام این بار علیه مرحوم «نادر طالب زاده»

پیش از آن نیز در آذرماه ۹۹ بود که این شبکه اجتماعی آمریکایی، پست‌های کاربران ایرانی مرتبط با محکوم کردن ترور دانشمند هسته‌ای شهید فخری زاده را حذف کرد.

در اقدامی دیگر این شبکه اجتماعی، همزمان با شهادت سردار سلیمانی در سال ۹۸ اقدام به حذف هرگونه پست مرتبط با سردار سلیمانی کرد و حتی در اولین و دومین سالگرد این سردار عزیز سناریوی حذف سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی را ادامه داد. همچنین پایگاه اطلاع رسانی حفظ و نشر آثار سرلشکر قاسم سلیمانی تاکنون چندین بار توسط اینستاگرام بسته شده است.

در آن زمان کاربران با انتشار هشتگ هایی مانند «#Hero» (قهرمان)، «#سرباز» و «#پدر» و نیز با اشتراک گذاری عکس‌هایی از اقدام حذفی اینستاگرام با محتوای منتشر شده در خصوص سردار سلیمانی، اعتراض خود را به این نحوه برخورد اعلام کردند.

استعمار پلتفرمی اینستاگرام این بار علیه مرحوم «نادر طالب زاده»

استعمار پلتفرمی اینستاگرام این بار علیه مرحوم «نادر طالب زاده»

سال ۹۹ بود که همزمان با اولین سالروز ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، کاربران فضای مجازی با پیوستن به کمپین «از عکس تو هم می‌ترسند» در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نارضایتی خود را نسبت به بی اخلاقی اینستاگرام که خود را داعیه دار آزادی بیان می‌داند، ابراز کردند اما باز هم این اقدام با واکنش خصمانه اینستاگرام روبرو شد و صفحات پربازدیدی که در این کمپین حضور داشتند مسدود و حذف شد!

استعمار پلتفرمی اینستاگرام این بار علیه مرحوم «نادر طالب زاده»

این شواهد نشان از آن دارد که شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام و فیس‌بوک به رغم آنکه خود را داعیه دار آزادی بیان می‌دانند، با حذف مطالب کاربران، تمامی تلاش خود را به کار می‌بندند تا جلوی آزادی بیان کاربران ایرانی را بگیرند.

از سال ۹۸ و به دنبال حذف پست‌ها و اکانت‌های کاربران ایرانی در ارتباط با شهادت سردار سلیمانی، موضوع مقابله جدی با پلتفرم اینستاگرام از سوی بسیاری از کارشناسان و فعالان فضای مجازی مورد مطالبه قرار گرفت و وزارت ارتباطات نسبت به مقابله با این اقدامات یکجانبه، مغرضانه و خلاف آزادی بیان وعده‌هایی داد.

در آن زمان محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، اقدام آمریکا در سانسور سردار سلیمانی در اینستاگرام را بی آبرویی برای آن کشور خواند و گفت: «قطعاً مقابل سانسور آمریکا در اینستاگرام می‌ایستیم.» این گفتار وزیر وقت ارتباطات البته تنها در حد وعده باقی ماند.

در ۱۳ دی ۱۴۰۰ نیز وزارت ارتباطات در نامه‌ای به مدیران پلتفرم‌های متا و اینستاگرام با محکوم کردن سانسور مطالب و تصاویر مرتبط با شهید سلیمانی در اینستاگرام، خواستار پایان دادن به این سانسور شد.

در بخشی از این نامه آمده بود که «حذف و سانسور تصاویر و مطالب مرتبط با سردار شهید قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم و محوکننده داعش جنایتکار با هیچ‌یک از معیارهای بین‌المللی سازگاری ندارد.» در ادامه همچنین بر این نکته تاکید شد؛ «از مدیران اینستاگرام انتظار می‌رود به احترام میلیون‌ها کاربر علاقه‌مند به این قهرمان مبارزه با تروریسم هر چه زودتر به این سانسور گسترده پایان داده شود.»

در پایان این نامه که از سوی بخش حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده بود، از مدیران پلتفرم‌های متا و اینستاگرام خواسته شد؛ «توضیحات کافی و منطق حاکم بر این سیاست غیر سازنده ارائه شود، تمامی اکانت‌های حذف یا معلق شده و پست‌های حذف شده بازیابی شود و همچنین اطمینان حاصل شود که چنین اتفاقاتی در آینده بروز نخواهد کرد.»

در اقدامی دیگر اما رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در اعتراض به رویه غیرقانونی اینستاگرام در حذف تصاویر شهید سلیمانی و تعلیق کاربران ایرانی، به مجمع حکمرانی اینترنت سازمان ملل نامه نوشت؛ در بخشی از این نامه آمده بود؛ «استفاده و تحمیل یک رویکرد خاص مبتنی بر سانسور و حذف بر کاربران ایرانی با استفاده از بهانه‌هایی چون «قوانین شرکتی» و «تحریم ایالات متحده» و اعمال تحریم‌های دسترسی به برخی کاربران، به طور آشکارا اصل بی‌طرفی شبکه‌ای را که سنگ بنای ایجاد اینترنت است را زیر سوال می‌برد و حکمرانی دیجیتال ملی ایران را برای تضمین تأمین الزامات اساسی مربوط به آزادی بیان کاربران در پلتفرم‌های بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

برخورد با اقدامات پیاپی این پلتفرم آمریکایی تاکنون تنها از جنس نامه و وعده بوده این در حالی است که پایان دادن به سانسورهای یکجانبه و تبعیض‌هایی از این دست، اقدام جدی تری را می‌طلبد و تضییع حقوق کاربران ایرانی نیازمند سیاستگذاری و حکمرانی جدیدی در فضای مجازی است.

ارسال نظرات

;