آمریکایی‌ها هواپیماهای نیروی هوایی ارتش را بردند

شاه گفت، من فرمانده کل قوای این مملکتم، آمریکایی‌ها می‌آیند هواپیمای ما را برمی‌دارند می‌برند ویتنام، من خبر ندارم!

شاید یکی از تلخ‌ترین خاطره‌ها از دوران پهلوی اشغال تمام خاک ایران توسط نیروهای متفقین باشد.

در آن دوران علاوه بر خسارات مادی، خسارات معنوی زیادی بر مردم وارد شد.

 


در همان زمان حضور متفقین در ایران، نشست سران پیروز متفقین یعنی شوروی، انگلستان و آمریکا در تهران برگزار شد اما با وجود آنکه ایران میزبان این نشست بود مقامات بلندپایه ایرانی از آن بی خبر بودند و تازه در روز برگزاری این نشست مسئولان ایرانی از آن باخبر شدند.

بی اعتنایی سران متفقین به مسئولان ایرانی به اینجا ختم نشد و وقتی که محمدرضا پهلوی یعنی عالی‌ترین مقام کشور قصد ملاقات با آنان را داشت، آنان حاضر به دیدار با شاه ایران نشدند و محمدرضا پهلوی مجبور به حضور در محل برگزاری نشست آنان در سفارت شوروی شد.

دخالت بیگانگان در کشور از ابتدای تشکیل سلسله پهلوی وجود داشت چراکه این رژیم با کودتا و تصمیم گیری بیگانگان پایه‌ریزی شد. وابستگی و عدم استقلال سیاسی این رژیم منحوس پهلوی تا پایان سلطه آنان بر این کشور ادامه داشت.

اخیراً هم رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش در آستانه سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ با امام خمینی(ره) در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه نیروی هوایی پیش از انقلاب اختیارش دست آمریکا بود، فرمودند: «مادر محمدرضاشاه در خاطراتش میگوید که یک روز محمدرضا آمد پیش من گفت مرده‌شورِ این سلطنت را ببرد؛ گفتم مگر چه شده؟ گفت من شاه این مملکتم، فرمانده کل قوای این مملکتم، آمریکایی‌ها می‌آیند هواپیمای ما را برمیدارند میبرند ویتنام، من خبر ندارم!»

شاه ایران بارها توسط کشورهای بیگانه تحقیر شد ولی بازهم نسبت به آن‌ها وفادار ماند.

ارسال نظرات

;