دروغی که تکرار می شود

آیا هاشمی رفسنجانی در انتخاب رهبری نقشی داشته است؟اگر بلی چرا تا دقیقه نود و پس از تایید رهبری آیت الله خامنه ای خاطره خود را کتمان می کند و سال هاست در رسانه ها تنها همان بخش منتشر و القا می شود که هاشمی موثر در انتخاب خبرگان بوده است؟

 

طی سال‌های گذشته طرفداران و حامیان مرحوم هاشمی این ادعا را داشته اند که مرحوم هاشمی، نقشی اساسی و پررنگی در رهبری آیت الله خامنه ای داشته است. بازخوانی مختصر جلسه خبرگان و رجوع به نقل قول ها و خاطراتی که از اعضای وقت وجود دارد، حاکی از آن است که نه تنها آقای هاشمی نقشی در این امر نداشته، بلکه برعکس، اقداماتش در جلسه خبرگان، بیشتر در راستای مخالفت-چه سهواً و چه از روی عمد- با این امر بوده است.

جلسه خبرگان رهبری که با ریاست مرحوم هاشمی در روز چهاردهم خرداد ۶۸ برای تعیین جانشین امام خمینی تشکیل شده بود، پس از قرائت وصیت نامه امام توسط آیت‌الله خامنه ای، درحالی با محوریت بحث درباره فردی یا شورایی بودن رهبریِ آینده انقلاب پیش می رفت که چند نفر از اعضا از جمله خود آقای هاشمی با خاطرات مشابهی که از امام خمینی داشتند، می‌دانستند گزینه پیشنهادی امام برای رهبریِ انقلابِ پس از خود، چه کسی است.

آیت‌الله مجتهد شبستری در این‌باره  می‌گوید: «یادداشتی نوشته و به هیأت رئیسه فرستادم و نوشتم مطالبی را که امام در مورد آیت‌الله خامنه‌ای فرموده بودند، مطرح شود. من یادداشت را به آقای طاهری خرم‌آبادی [منشی جلسه] فرستاده بودم و او هم نوشته مرا به آقای رفسنجانی داده بود. آقای رفسنجانی گفته بود فعلاً صبر کنید...»

حجت‌الاسلام احسان‌بخش، امام‌جمعه رشت و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان نیز ماجرای اعتراض مجتهد شبستری به هاشمی را اینطور نقل کرده است: «در این جلسه ابتدا رهبری به صورت شورایی سه نفری و پنج نفری مطرح شد که پس از سخنان مخالف و موافق به رای گذاشته شد و رد گردید. سپس بحث پیرامون انتخاب شخصی برای رهبری جمهوری اسلامی مطرح گردید که در این زمان یکی از آقایان در مجلس با صدای بلند خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی گفت «چرا آن چیزی که می‌دانید شهادت نمی‌دهید؟»

آیت‌الله علی‌اصغر معصومی نماینده استان خراسان در مجلس خبرگان درباره این ماجرا نقل می‌کند: «دقايقی قبل از اين ماجرا [کفایت مذاکرات]، آیت‌الله مجتهد شبستری آمد و به من گفت: «داستانی هست، نقل قول موثقی از امام(ره) وجود دارد، چرا آقای رفسنجانی آن را نمی‌خواند؟» گفتم: «تو بنويس» گفت: «نمی‌خوانند» گفتم: «تو بنويس، من اينجا هستم» نامه را كه بردند دادند، بازهم آقای رفسنجانی نخواند! من بلند شدم و گفتم: «مگر ما خبرگان مردم نيستيم؟ از استانی كه يک پنجم ايران است نماينده شده‌ايم. چرا نامه ما را نمی‌خوانيد؟ چرا نخوانديد؟ برای چه؟» علناً اعتراض كردم...»

باید از حامیان مرحوم هاشمی پرسید، با وجود این که آقای هاشمی مطالب متعددی درباره صلاحیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری از امام شنیده بودند، چرا توصیه های امام راحل را در ابتدای جلسه طرح نکردند و به جای نقل این مطالب درباره آیت‌الله خامنه‌ای، ایشان مسئله شورایی بودن را مطرح کردند؟

سپس باید پرسید که نقل توصیه‌های امام توسط مرحوم هاشمی، چرا با اصرار و پافشاری اعضای جلسه (آقای مجتهد شبستری) میسر شد؟ آیا مرحوم هاشمی تمایلی به نقل مطالب مذکور نداشته و به خاطر اصرار اعضا مجبور به این کار شده است؟

بر خلاف ادعاهای اطرافیان و حامیان مرحوم هاشمی در این چند ساله، نقل خاطره ایشان از امام خمینی در انتهای جلسه صورت گرفته تاثیری در انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای نداشته است. به عبارتی دیگر، نقل قول مرحوم هاشمی از امام در زمانی بود که تقریباً مشخص شده بود که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر فردی رأی خواهد آورد و این گونه نبود که آقای هاشمی حرکت خاصی کرده باشند تا آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب شوند و به قول معروف، مرحوم هاشمی با نقل قول از امام، آنهم در اواخر جلسه، خواست روغن ریخته را نذر امامزاده کند.

ارسال نظرات

;