در گفتگوی شهید نیوز با رئیس هیأت مدیره کانون همبستگی فرزندان شهدا مطرح شد:

بنیادشهید و نهادهای مربوط قصور خود را در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه جبران کنند

در دولت قبل هم با پیگیری هایی که توسط فرزندان شهدا در کانون همبستگی فرزندان شهدا صورت گرفت مستند مربوطه مجددا توسط نمایندگان مجلس به لایحه الحاق و در قانون برنامه ششم توسعه ذیل بند ز ماده ۸۸ قانون تصویب گردید که در نهایت با تمام ضعف ها و کاستی هایی که داشت، اجرا شد.

سید علی تقی نسب دانش آموخته حقوق، رئیس هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد کشور و کارشناس حقوقی ایثارگران در گفتگو با شهید نیوز درباره لایحه برنامه هفته توسعه گفت: در بررسی های به عمل آمده متوجه شدیم که بخشی از قوانین جانبازان، آزادگان و ایثارگران ، فرزندان و همسران شهدا حذف شده که این موضوع سوالات جدی را برای خانواده های شهدا به وجود آورده است. 

رئیس هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد کشور با اشاره به اینکه موارد حمایتی از فرزندان و همسران شهدا در ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه قید شده بود که تا حدی نیازهای این قشر معزز را پوشش می داد گفت: در دولت قبل زمانی که لایحه ششم توسعه به مجلس ارائه شد، تمامی موارد حمایتی از خانواده های شهدا و جامعه ایثارگری که در لایحه برنامه پنجم بود حذف گردید. مهم ترین بخش آن بند الف همان ماده ۴۴ قانون بود که به موجب آن فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مندرج در قانون برای شخص جانباز 50 درصد و بالاتر، بهره مند بودند. با این حال با پیگیری هایی که توسط فرزندان شهدا در کانون همبستگی فرزندان شهدا صورت گرفت مستند مربوطه مجددا توسط نمایندگان مجلس به لایحه الحاق و در قانون برنامه ششم توسعه ذیل بند ز ماده ۸۸ قانون تصویب گردید که در نهایت با تمام ضعف ها و کاستی هایی که داشت، اجرا شد.

وی ادامه داد: ما از دولت قبل بیش از این هم انتظار نداشتیم؛ زمانی هم که لایحه را به مجلس تقدیم کرد تمامی موضوعات را حذف نموده بودند.

این فرزند شهید با اشاره به تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت سیزدهم به مجلس اظهار داشت: اصلا فکرش را نمی کردیم که دولت انقلابی قوانین قبلی این چنین دستخوش تغییر شود. در بررسی های به عمل آمده متوجه شدیم که متاسفانه تسهیلات فرزندان و همسران شهدا حذف شده است. یکی از این مواد حذف شده ماده 24 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است که اتفاقا قانونی دائمی می باشد. دولت قانون دائمی را تعدیل کرده است که این اتفاق قابل توجهی است. در این ماده به بحث سنوات ارفاقی و بازنشستگی همسران معزز شهدا اشاره شده است و سوال این است که چرا دولت محترم قانون دائمی ( قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران) که حق مکتسبه برای این عزیزان ایجاد کرده را حذف کرده؟

وی افزود: بند ج ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه تصریح می کند که دولت مکلف است علاوه بر اجرای ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره های آن و اصلاحات بعدی تمامی فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر را در طول اجرای قانون برنامه استخدام نماید. متاسفانه شاهد هستیم که این موضوع به صورت کامل اجرا نشده و تعداد زیادی از فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و فرزندان شهدا استخدام نشده اند این ماده قانونی نیز حذف شد و در لایحه نیست.

رئیس هیأت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد کشور با بیان اینکه در پیش نویس منتشر شده لایحه پیشنهادی دولت سنوات ارفاقی ۸ ساله فرزندان و همسران شهدا حذف شده گفت: فرزند شهیدی که جدیدا استخدام می شود دیگر مانند گذشته شامل مزایایی از قبیل دو گروه تشویقی و فوق العاده ایثارگری و بهره‌مندی از یک مقطع تحصیلی بالاتر نمی شود که می توان گفت این موضوع یکی از تفاوت های قانون برنامه ششم و لایحه برنامه هفتم است. موضوع همترازی و تنزل از پست نیز که به حفظ مزایای فرزندان شهدا در صورت تنزل از مسئولیت سازمانی اشاره دارد و اعاده به خدمت نیز در لایحه دولت حذف شده است.

وی افزود: متاسفانه در رسانه ها، تبلیغات و افکار عمومی جامعه اینگونه القا می شود که امتیازات و تسهیلات جامعه ایثارگری همواره پابرجاست و نه تنها حذف نمی شود بلکه دائما قوانینی به سود ایثارگران وضع می گردد. در صورتی که این موضوع گفته نمی شود که قانون دائمی که بیش از ده سال در حال اجرا بوده در حال حذف شدن است. این در حالی است که جانبازان و خانواده های شهدا، مادران و پدران معظم شهدا در حوزه بهداشت و درمان مشکل جدی دارند و بسیاری از داروخانه ها و مراکز درمانی قراردادهای خود را لغو کرده اند و خدمات درمانی را بدون پوشش بیمه تکمیلی برای این عزیزان انجام میدهند که به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات آنها است. رئیس هیأت مدیره کانون همبستگی فرزندان شهدا افزود: فرزندان شهدا و خانواده های معزز شهدا همواره پای کار انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و با حذف قوانین حوزه ایثارگران، باز هم دست از آرمان های امام راحل و مقام عظمای ولایت بر نخواهند داشت و همواره برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جانفشانی خواهند کرد.

 اما سوال جدی آن است که چرا به این سرمایه های عظیم توجه نمی شود؟ سازمان برنامه و بودجه ، اداری و استخدامی کشور باید پاسخگو باشند که با چه توجیهی تسهیلات فرزندان شهدا و ایثارگران را حذف کرده اند؟ آیا می خواهند با این کارها جامعه ایثارگری را دلسرد کنند؟ فرزندان شهدا و ایثارگران برای این موضوعات پا به کار نظام نیامده اند که با حذف آنها رویگردان شوند.

 

 متاسفانه هنوز نگاه عده ای از مسئولان به فرزندان شهدا حداقلی است و تصور می کنند فرزندان شهدا متوجه این تغییرات نمی شوند ، اما این عزیزان نه تنها متوجه موضوعات هستند بلکه تحلیلی درست و کارشناسی شده از قوانین مرتبط موضوعه دارند زیرا هرکدام دارای تجارب ارزشمندی هستند و از تصمیمات و جهت دهی ها آگاه می شوند.

رئیس هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد کشور در پایان ابراز امیدواری کرد مجلس انقلابی با دقت و حساسیت همیشگی خود نسبت به تضییع حقوق خانواده های شهدا و ایثارگران که در تدوین لایحه هفتم توسعه صورت گرفته است اقدام جدی انجام داده و بنیادشهید و امورایثارگران نیز میبایست با همفکری مجلس محترم قصور خود را در تدوین این لایحه پیشنهادی جبران نماید.

سید علی تقی نسب با اشاره به اینکه فرزندان شاهد انتظار تدوین پیش‌نویس لایحه با این کیفیت را از سوی دولت مردمی و انقلابی را نداشتند گفت: تصور ما این است که شخص رئیس محترم جمهور به دلیل مشغله های فراوان در جریان این موضوعات نبوده و لایحه توسط مدیران میانی و بدنه کارشناسی برخی دستگاه های متولی تدوین گردیده است که میتواند بر زندگی خانواده های شهدا و جامعه ایثارگری اثر عمیقی بگذارد .

وی در پایان گفت: ما به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و فراکسیون فرزندان شهدا که دغدغه این موضوعات را دارند خوش بین هستیم و امیدواریم به ظلمی که در پیش نویس لایحه دولت نسبت به جامعه ایثارگری شده است توجه داشته باشند.

 

امید

بسیار عالی

ارسال شده در : 12 خرداد 1402 ساعت 20:20


یادگار امام

احسنت ، درود بر شما فرزند شهید

ارسال شده در : 13 خرداد 1402 ساعت 16:32


علی

درود بر شما که حامی فرزندان شهید هستی

ارسال شده در : 18 تیر 1402 ساعت 23:04


صیاد

درودبرشرفت که حامی فرزندان شهدا هستین والله باسیلی صورت راسرخ نگه داشتیم

ارسال شده در : 19 تیر 1402 ساعت 14:56


محمدرضا

با سلام و احترام درود بر شرف شما که این گونه از حق فرزندان شهید دفاع میکنید. بنده پس از ۲۰ سال خدمت چشم انتظار بودم که ۲ سال دیگر بازنشسته خواهم شد و مرحمی بر زخم های مادرم که پس از شهادت پدرم ازدواج نکرد و فرزندانش را با چنگ و دندان و به تنهایی بزرگ کرد باشم ولی با این قانون ضد ایثارگری و خانواده شهیدی بنده باید ۱۰ سال دیگر خدمت کنم و معلوم نیست که مادر ۶۷ ساله من تا آن وقت زنده باشد یا..... واقعا از کانون و مجلس و بنیاد شهید و شخص رییس جمهور محترم میخواهم که مجددا ۸ سال سنوات ارفاقی فرزندان شهید را در قالب برنامه توسعه هفتم بگنجانند. با سپاس فراوان

ارسال شده در : 28 تیر 1402 ساعت 13:43


ارسال نظرات

;