خانه   |  ارتباط با ما   |  جستجو    RSS   |  ارسال خبر   |  پیوندها   |  درباره ما  
  تازه ها:  
   سیاست  
  ماجرای دلخوری امام از مراجع در بحث اعدام نواب چه بود؟
  نقش شهید نواب صفوی در ملی‌شدن نفت
  توییت امام جمعه لواسان درباره فساد مدیران
  شخصیت تاثیرگذار روی رهبری
  نامه تاریخی بنیانگذار انقلاب به گورباچف بررسی می‌شود
  برجام ایستاده بر غبار
  تلاش سایت انتخاب در دفاع از سروش و BBC
  هشدار قاسمی به نتانیاهو
  «محمدرضا اعتمادیان» یار دیرینه انقلاب به رحمت الهی پیوست
  ارتباط اسماعیل بخشی با احزاب کمونیستی خارج از کشور
  اطلاعیه شماره ۵ سازمان فضایی درباره پرتاب اخیر
  دلیل رژیم پهلوی برای اعزام ارتش به سوریه!
  فتنه جدید در حوزه علمیه چیست
  علیزاده، بی بی سی را به مناظره دعوت کرد
  واکنش عباس عبدی به مناظره زاکانی و تاجزاده
  بهترین گزینه برای رهبری
  دلیل امریکا برای بازداشت خانم مرضیه هاشمی
  حاشیه نگاری از یک مناظره داغ
  ۴روزه غنی‌سازی ۲۰درصدی را آغاز می‌کنیم!
  به چهل سالگی انقلاب خیلی غره نشویم
  شعار «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن» چه شد؟
  دشمن به فکر ایجاد فتنه در سال ۹۸ است
  خبر خوش: ماهواره در مدار قرار نگرفت!
  شاه چقدر پول از ایران خارج کرد؟
  نامه جمعی از اساتید خطاب به آیت الله آملی درباره FATF
  شاخص‌های اقتصادی ایران در زمان پهلوی
  چرا پروژه پرتاب ماهواره پیام ناکام ماند؟
  نقش مردم در مقابله با توطئه تحریم
  بزرگ‌ترین گناهِ محمدرضا پهلوی چه بود؟
  زنده باد ارتش قهرمان ایران
- اندازه متن: + -  کد خبر: 175291صفحه نخست » ورزشی ،فرهنگی وهنریپنجشنبه، 20 مهر 1396 - 21:30
برای جود خداوند مصلحت باید تحقق پیدا کند
شهیدخبر: آیت الله سید جعفر سیدان در ضمن ارائه درس شرح خطب نهج البلاغه اذعان کرد: با استدلال عقلی، قطعی و روشن فهمیده ایم که کائنات به حضرت حق وابسته و متکی هستند و ذات مقدس او علت این کائنات است؛ سلسله موجودات ممکنه نیاز به ذاتی دارند که آنها را ایجاد کرده باشد اگر هر موجودی به موجود دیگر محتاج باشد نهایتا منتهی خواهد شد به موجودی که معلول نیست و او خداست.
  

آیت الله سید جعفر سیدان با ارائه درس شرح خطب نهج البلاغه در ابتدا بسیاری از خطبه های نهج البلاغه را دارای معارف توحیدی دانست و سپس با اشاره به خطبه ی شماره ۸۹ به شمارش بعضی شروح و یا ۹۱ به شمارش برخی شروح دیگر گفت: ذات مقدس حضرت حق از خودش تا موردی دیگر، اجود است اینکه خداوند متعال را اجود خلایق و جمیع مخلوقات باشد کاملا معلوم است ولی اگر در ارتباط با خود ذات مقدس خداوند بگوییم در موردی از خودش تا مورد دیگر اجود است و آن را اینگونه بیان کنیم که حضرت حق در جایی که جود کرده تا جایی که جود نکرده نسبت به خودش اجود است، درست نیست و او چنین افعلی که در موارد ارتباط و نسبت به مخلوقین گفته می شود اجود مخلوقین است در ارتباط با خودش معنایی ندارد چون او جواد مطلق است و اینکه در مواردی جود می کند و در مواردی دیگر جود نمی کند به این دلیل است که در برخی موارد مصلحت بوده که در برخی دیگر نبوده است. یا اینکه شخصی موردی را سوال کرده و مصلحت جود را فراهم آورده است اما در موردی دیگر سوال نکرده لذا خداوند متعال هم در جایی جود کرده و در جایی جود نکرده است. جود خداوند این چنین نیست که درخواست عبد آن را تحریک کند بلکه مسأله این است که مصلحت باید تحقق پیدا کند و شخص با درخواستش استعداد دریافت پیدا می کند.

وی در ادامه با اشاره به عبارات دعای سحر گفت: دو وجه کلی در فنون و بحث های عقلی در رابطه با توضیح معانی عبارات دعای سحر نقل شده است. وجهی که من به عنوان یک احتمال به ذهنم می رسد که مطلوب باشد و در حالی که به طور قطعی عرض می کنم اما با حذف یک کلمه مظهر یا مظاهر، تمام آن دعا معنا می شود چراکه صفات خداوند متعال دارای اندازه های گوناگون نیست و همگی بسیار کامل اند و اگر همین کلمه مظهر را از عبارات حذف کنیم فهم آن راحت تر می شود مثلا در عبارتی از این دعا بیان می شود که «الهم انی اسئلک من جلالک بأجلهی و کلُ جلالک جلیل» یعنی {خدایا} از مظهر جلال ات که آیات تو هستند به اجل آن مظاهر سوال می کنیم و آن عبارت علم هم که در این دعا آمده یعنی از مظاهر علم تو. همه موجودات نشان دهنده آگاهی خداوند هستند و علم او در همه چیز نفوذ دارد و بعضی از موجودات که عظمت بیشتری دارند این نفوذ را بیشتر نشان می دهند البته به اعتبار خود آنها و نه به اعتبار اصل علم خدا چراکه اصل علم پروردگار نسبت به همه چیز نافذ است. به طور کلی به نظر می رسد که با این تقریر ساده این دعای شریف معنا می شود و نیاز به مطالبی که محتاط به اصولی متکی به بحث و خدشه باشد نیست.

او گفت: از مطالبی که در خطبه های امام علی (ع) فراوان بیان شده است این است که خداوند هم اول و هم آخر است و هیچ چیز قبل و بعد او نیست این مطلب بر اساس یک اصل قطعی تثبیت شده است یعنی ما با استدلال عقلی، قطعی و روشن فهمیده ایم که کائنات به حضرت حق وابسته و متکی هستند و ذات مقدس او علت این کائنات است البته نه علت اصطلاحی بلکه علت به معنای لغوی. همه موجودات جهان نیازمند هستند و این نیاز نمی تواند به خودشان برگردد چراکه این خلف احتیاج است. تغییر، تغیر، اشکال و حالات مختلفی که در موجودات دیده می شود نشان دهنده آن است که این موجودات قائم به خود و قائم به ذات نیستند بلکه بایستی یک حقیقتی وجود داشته باشد که محتاج نباشد و موجودات به آن حقیقت بی نیاز وابسته و نیازمند باشند. این استدلال قطعی در ارتباط با ذات مقدس حضرت حق است به گونه ای که پروردگار علت و موجد است ولی معلول نیست حال با توجه به این اصل موضوعی و مورد قبول می گوییم ذات حضرت حق اول است و قبل از او چیزی نیست همچنین آخر است و بعد از او چیزی نیست.

استاد برجسته حوزه سپس با بیان یک تقریر در رابطه با اول بودن خداوند گفت: اینکه ذات مقدس پروردگار اول است و قبل از او چیزی نیست یعنی این سلسله موجودات ممکنه نیاز به ذاتی دارند که آنها را ایجاد کرده باشد اگر هر موجودی به موجود دیگر محتاج باشد بالاخره و نهایتا منتهی خواهد شد به موجودی که معلول نیست و او خداوند است. لذا اگر موجد این موجودات ممکنه مثل خودشان باشد که او هم نیاز به موجدی دیگر خواهد داشت پس باید متکی بوده و تحقق شان به حقیقتی منتهی شود که معلول نباشد و نیاز به موجد ندارد و اوست که می شود اول پس اول بودن به این معنا از نظر استدلالی برای ذات مقدس حضرت حق مشخص است.

آیت الله سیدان سپس با اشاره به یک تقریر در رابطه با آخر بودن خداوند گفت: ذات مقدس حضرت حق آخر است زیرا اوست که استحقاق وجود برای اوست و وجوب به وجود داشته که امکان عدم در او راه ندارد. در حالی که همه موجودات دیگر ممکن است معدوم شوند به همین دلیل اصلا استحقاق وجود را ندارند. چه رسد به اینکه اول یا آخر باشد و تنها ذات مقدس حضرت حق وجوب به وجود دارد و آخر بودن او به این معناست که همه موجودات قابل فنا هستند اما او قابل فنا نیست پس مستحق هست که گفته شود آخر است.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   تلنگر  
  هلی‌برن نیروهای آمریکایی در عراق

  یک کشته و 28 زخمی در انفجار در نزدکی نیروهای حامی ترکیه در شمال سوریه

  پامپئو: ایران مقصر جنگ یمن است!

  می‌بینی ماریه؟

  حشد شعبی: با قدرت در نوار مرزی عراق مستقر هستیم

  تصاویری از خسارت سیلاب در دمشق

  پایان مهلت خروج تروریست‌ها از منطقه عاری از سلاح ادلب

  آقایان مسئول! برای این واردات یقه پاره کنید/ ۳۷ درصد اقلام وارداتی از آمریکا شامل کالاهای مصرفی نظیر رژلب و کود حیوانی+ نمودار

  همانطور که انرژی هسته ای را دادند، می خواهند موشک ها را هم بدهند/ ۲۰ بار وصیت نامه نوشتم و الان هم در خطر هستم

  شبکه عنکبوتی تونل‌سازان در سوریه بالاخره به بن‌بست رسید

  فرزند جانبازی که رو پای خود ایستاد

  دلنوشته ای به شهید فدایی حضرت زهرا(س)

  فرزند جانبازی که با شهادت از میان ما پر گشود

  «توبه نامه 62 بندی» دانش آموز شهید، سرلوحه جویندگان حق

  محمد مهدی همت و یک عکس تاریخی

  هیچ لکه ایی بر گردن شهید نمی نشیند جز لکه ایی از جنس ماه

  فوتوتیتر/ خدا می‌داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست

  عاشقانه‌های یک همسر جانباز اعصاب و روان

  شرط شهید شدن از نظر حاج قاسم

  فوتوتیتر/ اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است

 
 
   پربحث ترین مطالب  
  آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص و عضو فقهای شورای نگهبان شد
28 نظر (فعال: 24 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 4)
    آیا این بار هم تیغ مصلحت اندیشی سَر از تن فرهنگ شهدا جدا می کند؟/ چه کسی پاسخگو است؟
21 نظر (فعال: 21 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
  سردار سلیمانی در حالا خورشید: کربلای ۴ عملیات اصلی بود، نه فرعی
20 نظر (فعال: 19 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 1)
    تخریب به روش اصلاح‌طلبان؛ از شهدای غواص و مدافعان حرم تا کربلای4
16 نظر (فعال: 15 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 1)
  پیکر شهید «علیرضا بریری» به آغوش میهن بازگشت
13 نظر (فعال: 13 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
    جریان «شیرازی‌ها» از هولوکاست حمایت می کنند
11 نظر (فعال: 11 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
  منورالفکرانی که با سیاست‌های رضاخان همراهی کردند
10 نظر (فعال: 10 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
    مراجع تقلید مورد علاقه ضد‌انقلاب در قم چه کسانی هستند؟!
9 نظر (فعال: 9 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
  دوکوهه رزمندگان مدافع حرم در سوریه
8 نظر (فعال: 8 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
    آموزش در پاراچنار شهادت در سوریه؛ امتیازی برای امتیاز
8 نظر (فعال: 8 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
 
   اخبار عربی  
  السلطات السعودیة تمتثل لقرار واشنطن فیما خصّ حظر السفر.
    للمرة الثانیة...فبرایر الماضی الأشد حرّاً على الإطلاق.
  حالتا زواج کل دقیقة فی هذا البلد العربی.
    ضمان هواتف آبل من 60 یوم الى سنة کاملة.
  روسیا تبحث مع اندونیسیا عقد لتورید غواصتی " فارشافیانکا"
    علماء اوکرانیون یبتکرون دواء للقضاء على السرطان.
  أبرز التطورات على الساحة السوریة 21/3/2017
    أغلى الماسة للبیع.
  الیابان تؤکد مشارکتها فی مناورات بحریة کبرى فی المحیط الهادئ.
    أفضل معلمة فی العالم ...کندیة.
  العثور على کنز فی نهر بالصین.
    الوکالة الدولیة للطاقة الذرّیّة تعلن عن زیادة کوریا الشنالیة لقدراتها النوویة بشکل نشط.
  تقنیة "لای_فای" بسرعة تفوق "وای_فای" ب 100 مرّة.
    حقائق صادمة عن شرب المیاه مع اللیمون.
  الهیئة الروسیة للتعاون الفدرالی لا تؤکد تسلیم الصین لمنظومات اس-400.
    7 علامات تدل على إصابتک بانهیار عصبی.
  دراسة تکشف أصح قلوب فی العالم.
    الجیش السوری یحبط هجوماً جدیداً للنصرة و فیلق الرحمن شرق دمشق.
  وزیر الطاقة اللبنانی للمیادین نت: لبنان لن یتراجع عن حقوقه النفطیة مهما کانت التهدیدات.
    بریطانیا تعلن عملیّة بدء الخروج من الإتحاد الاوروبی فی 29 آذار.
  الإمام الخامنئی یسمّی العام الإیرانی الجدید ب" الإقتصاد المقاوم...الإنتاج و فرص العمل."
    موقع والاه: الأسد یحاول تغییر قواعد اللعبة بمواجهة إسرائیل.
  هآرتس: قدرة المناورة الإسرائیلیة على الحدود مع لبنان و سوریا تتراجع.
    ماهی طائرة التجسس الصهیونیة 'سکای لارک' التی أسقطها الدفاع الجوی السوری فی ریف القنیطرة?
  قائد سرایا عاشوراء کاظم الجابری ل"العهد": الحسم النهائی لمعرکة الموصل بات وشیکاً جدّاً.
    الجیش السوری یسقط طائرة استطلاع إسرائیلیة فوق القنیطرة.
  الأف بی آی تؤکّد رسمیّاً التحقیق فی التدخّل المزعوم لروسیا فی الإنتخابات الامیرکیة.
    15 شهیداً على الأقل بانفجار سیارة مفخّخة فی بغداد.
  ترامب یلتقی العبادی: کان علینا ألّا ننسحب من العراق.
    إجتماع فی روما بشأن خطّة لوقف تدفّق المهاجرین من لیبیا.
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© شهیدخبر 1390
info@shahidnews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار